Blogi

Tervislik toitumine

Tervislik toitumine

“Sa oled see, mida Sa sööd,” on lause, mida ilmselt kõik meist on kuulnud. Põhjus, miks see lause nii tuntud on, on selle sees peituvas tões. Kujuta ette kolme tüüpi inimesi: üks armastab süüa rasvaseid ja suure kaloraažiga toite; teine sööb mitmekülgselt ja tervislikult (ka burgerit on võimalik tervislikult teha); ja kolmas, kes sööb võimalikult vähe ning kontrollitult, sest ta kardab. Kellel neist on Sinu arvates kõige õigem toitumisviis?

Meie keha peegeldab meie suhet toiduga ning lisaks füüsilisele välimusele peegeldub meie toitumine ka meie energiatasemes, emotsioonides, elustiilis jne. Kujutle hetkeks enda keha lillena - kui lill saab liiga vähe vett ja päikest, siis on tõenäoline, et ta närbub kiiresti ning ei jõua pikalt vastu pidada. Kui lille aga üle kasta, siis ei jõua ta juured enam vett vastu võtta ja toimub samuti reaktsioon, mille tulemusena lill närbub. Sama on ka meie kehadega - ei ole mõeldav, et sööme igapäevaselt rohkem/vähem kui liigutame ning seejuures on meie keha vastupidav, tugev ja kiirgab tervislikust elustiilist. 

Et teada saada, kui palju energiat meie keha toidust ammutamisel vajab, tuleb kõigepealt arvutada välja keskmine päevane kaloraaž. See teadmine annab Sulle juhised, kuidas tervislikult oma toitumist jälgida. Kaloraaži arvutamine pole vajalik alla 14-aastastel lastel/noortel, sest sellises vanuses keha ei vaja otsest kontrolli ning piiramine võib tekitada pigem kahju kui kasu.

Kaloraaži jälgimise puhul tuleb meeles pidada, et liigne jälgimine ja enese kindlatesse piiridesse surumine mõjub vastupidiselt ehk antud kaloraaži arvutamisel ei tohiks end üleliia keelama hakata või süüa rohkem, kui tegelikult jõuad. Kaloraaž on lihtsalt teejuhiks alguses, kui napib teadmisi, kuidas oma keha vajadusi kuulata ja tervislikult toituda. Kaloraaži kindel järgimine on soovituslik/kohustuslik ainult teatud tüüpi sportlastel või neil, kes on hädas ülekaaluga. Kõige paremini suudame aga tervislikult toituda taldrikureeglit arvestades ja süües kindla arvuga toidukordi päevas.

Soovituslikult on suuremaid toidukordi päevas 3 ning lisaks saab kustutada näljatunnet 1-2 vahepalaga. Taldrikureeglina peaks järgima, et ½ ehk pool taldrikust oleksid värsked köögiviljad (salat, kurk/tomat jm), ¼ taldrikust oleksid süsivesikud (kartul, riis, pasta, tatar, kinoa vms), ¼ taldrikust oleks valk (valge kala, kana, mereannid, kikerherned, tofu vms) ja ⅛ taldrikust oleksid rasvad (pool avokaadot, õli lisamine küpsetamisel või salatisse, pool peotäit seemneid vms). 

Sinu valikud toitumisel on olulised, sest need mõjutavad Sind tegelikult rohkem, kui arvatagi oskad. Hoia oma keha tugev, terve ja armastatud, sest see on ainus viis jätkusuutlikuks elustiiliks. Ära unusta end suure tordi juurde, kuid ära unusta ka vahel endale šokolaadi lubada. Õige toitumise võlu peitub tasakaalus ja keha kuulamises.

Täiskasvanuna pea meeles ka seda, et igas Sinu joodavas alkohoolses kokteilis on samuti sadu kaloreid, mida pahaaimamatult tarbid. Eelista vähese kalorsusega jooke, seda ka Coca-Cola, Fanta, energiajookide jne puhul. Sinu keha tänab Sind selle eest. 

80% Sinu tervislikust elustiilist on sõltuv toitumisest - hoolitse selle eest, et Sinu toidulaud oleks toitaineterikas ja tervislik. Nii teed enda kehale pai.